Řecká škola mě doslova ničí. Nedávno jsem se divila, proč Ofélie vůbec nepije vodu, kterou jí dávám s sebou. Přiznala se, že se bojí se ve škole napít, aby se jí nechtělo čůrat. Turecké záchody jsou totiž tak strašně špinavé a pro malou holčičku tak těžce použitelné, že na ně raději nechodí, aby se nepřevážila a nespadla. A tak raději nepije a vyčůrá se až doma, jednou to ale nevydržela a před domem se počůrala do kalhot.
Raději jsem celou věc nekomentovala, protože mě nic chytrého nenapadlo. Jinak ale do školy chodí ráda.
O trochu jiné je to s Janisem. Ten do školy chodí celkem rád kvůli kamarádům a němčině, ale jinak školu a její učitele celkově nesnáší.
Tuhle jsem se šla přeptat paní učitelky, jakpak mu to ve škole jde, protože si pár týdnů předtím stěžovala, že Janis chodí nepřipraven, hlavně na dějepis.
Otevřela jsem tedy knížku dějepisu, zjistila jsem, že nerozumím zhruba polovině slov a předala ji Adonisovi. Ten vzal knihu a vynadal Janisovi, že tam má v úlohách gramatické chyby. Snažila jsem se mu vysvětlit, ať teď nechá chyby, že se musí učit dějepis. A tak Adonis začal. Raději jsem zavřela dveře…
Protože se tedy asi dva týdny zdálo, že se Janis s otcem opravdu připravuje na dějepis a Janis tvrdil, že se nechal několikrát úspěšně vyzkoušet, zašla jsem znovu do školy plná nadějného očekávání. Paní učitelka, když mě uviděla, zašlápla cigaretu na zem a odvedla si mě do třídy. Netvářila se na mě ani trošku přívětivě.
„Tak podívejte se,“ řekla mi dost nepřátelským tónem. „Janis chodí do školy nepřipraven, zapomíná knížky i úkoly, nedává vůbec pozor, nesoustředí se…“
Trochu jsem se podivila, proto jsem se zeptala, na jaké předměty chodí nepřipraven? „Na všechny. Dějepis, zeměpis (no dobrá, tam ještě nemáme učebnici), řečtina, všechno..,“ hlásila nervózně učitelka.
„Zapomíná učebnice?“ divila jsem se znovu. „Vždyť se ho pokaždé ptám, proč má tak strašně těžký baťoh a on říká, že nechce zapomenout na nějakou knížku nebo sešit, tak si nosí do školy všechno. A dějepis teď dělá s tatínkem, říkal, že jste ho zkoušela.“ Učitelka mávla rukou nad zbytečnými slovy. „Prostě se nesoustředí na nic, nedává pozor…“ Cítila jsem se sama jako žačka, kterou učitelka plísní za zapomenuté přezůvky. „Ale nezlobí? Je alespoň slušný?“ zeptala jsem se s obavou, ale v naději, že uslyším alespoň jednu pozitivní věc. „Ano, to je v pořádku, chová se slušně,“ řekla učitelka a sahala po další cigaretě. Hovor byl u konce.
S Janisem jsem měla vážný pohovor. Řekl, že nechápe, jak si mohla stěžovat, že zapomíná knížky, když si nosí všechny a proč říká, že chodí nepřipraven na dějepis, když ten jako jediný opravdu poslední dobou umí. Snažila jsem se mu vysvětlit, že teď už se může rozkrájet, ale už se zapsal takhle a to paní učitelce v hlavě zůstane do té doby, než se radikálně změní. Vzala jsem do ruky jeho učebnice (těch pár, které už dostali) a ztuhla hrůzou. Všechny stránky byly popsané a počmárané. Mezi řádky dopisy se spolužákem Nikosem. Všechny historické postavy měly dokreslen knír a brýle, popřípadě sukně a dlouhé vlasy. Začala jsem mu promlouvat do duše.
K nápravě ovšem neměl zatím moc příležitostí, neboť ve středu se konala školní šachová soutěž a děti se neučily, ve čtvrtek byl státní svátek a děti nešly do školy, v pátek bylo pokračování šachové soutěže, kterou vyhrál náš nesoustředěný Janis, a děti se neučily. V pondělí chyběla učitelka, v úterý šly děti na výstavu a dnes šly místo školy ven na náměstí, aby té školy nebylo tolik…
Adonis se na Janise ale zlobí: „Jani, učitelka si stěžuje, že se nesoustředíš!!“ hubuje synovi, který má slzy na krajíčku.
Dnes k nám na oběd přišel jeden náš známý, který zde vede instituci Geralda a Lawrence Durrella. Vyprávěl nám, že Lawrence měl nemanželského syna s jednou řeckou služebnou z Korfu. Nyní je tomu synovi asi sedmdesát let a žije někde ve Španělsku. Adonis zdánlivě bedlivě naslouchal a pak se zeptal: „Ten syn umí řecky?“ „Ano, měl přece řeckou matku,“ odpovídal známý. „On měl řeckou matku? Jakto?“ ptal se Adonis dál. Dostalo se mu vysvětlení, že to byla řecká služebná, milenka L.D. „A anglicky uměl? Jakto?“ Známý byl trpělivý a já se v duchu omlouvala Janýskovi za nepříjemnou konfrontaci. Zdá se, že nesoustředěnost má holt v genech a třeba bude umět v dospělosti dobře truhlařit, vařit nebo chytat ryby, popřípadě léčit nějaké nemoci….
chudinka Ofélie, s těmi záchody jí úplně rozumím, taky by se mi to eklovalo. A Janýsek, ač nesoustředěný, je stejně chytřejší než sama paní učitelka, takže bych o něj obavy neměla.
Milá Pavlo,úplně nad tím dějepisem pláču…kdybyste měla možnost opatřit Janýskovi české učebnice dejepisu pro ZŠ od nakladatelství Fraus, možná by ho to přes jiný jazyk i bavilo – učebnice jsou to úžasné! A Řecku se tam věnují dost!Můžete se podívat: http://ucebnice.fraus.cz/dejepis/
Samozřejmě chápu, že pohled odjinud je jiný…ale těch dětí je mi opravdu líto…Moc zdravím a držím palce – a předávám pozitivní, léty učitelské dřiny prověřenou zkušenost, totiž že chytré dítě špatná škola nezkazí.
No jo no Řecká škola, škola života :o)
achjo…kazda rada draha….jak dlouho bude mit Janis tuhle pani ucitelku?
Axiom "Pedagožka není profese, nýbrž DIAGNOZA", platí zřejmě nejen v zemi Jana Ámose Komenského. Nakonec – v globalizovaném světě je to logické. Snad s podporou rodičů – nepedagogů, chlapec přežije v duševním zdraví a více méně v pohodě. Aspoň mu to přeji!
dewberry: ja ani tolik obav nemam, spis me to vycerpava, takova beznadej. koneckoncu, kdyz se nenauci poradne psat a pocitat, muze aspon vydelavat hranim na ulici:)
mamca: diky za povzbuzeni!! na ty knizky mrknu. chytre dite sice skola nezkazi, ale bohuzel totalne demotivuje:(
mod: tak tak, v zivote uz ho nic neprekvapi. ani me…
L; nevim, ale to je v zasade jedno. je to treti v poradi a vyjde to tak zhruba na stejno.
idol: dik za prani. chlapec jiste prezije. ale co chudak matka, ktera ma nervy nadranc? a k tomu dilema: rict diteti, ze se nic nedeje /ale deje, na skolu fakt kasle, takze v tom ho nechci podporovat/ nebo mu rict, ze se neco deje? /i kdyz se nedeje, protoze cely system vcetne ucitelu je proste spatne/…
Zkousela ses podivat po jine skole? Tady je velky rozdil mezi zakladkama (mame jich sest), treba by detem bylo lip jinde…doporucuju zkontrolovat hajzliky pred nastupem 🙂
gugu: premyslela jsem o tom, ale ten problem neni ve skole a ve wc tolik jako v lidech. a kdo ti zaruci, ze ucitelka v jine skole bude lepsi??ja jsem se deti ptala, jestli chteji prestoupit, ale nechteji, maji tady kamarady a blizko z domova…
mna by zaujímalo ci má pani učitelka dobre "popárované" deti s rodičmi? lebo ja mám pocit , že ona sa sťazuje na ine dieta – nesprávnej matke 😀 Ofelie mi je úprimne lúto 🙁
autorce ad 6)… vlastní matka s nervy nadranc a k tomu ještě ve škole profesionálka s psychickou diagnosou "pedagožka" – to je na každého normálního hocha až příliš! Někde je v zájmu hocha třeba ubrat. Buď přestaň mít z psychicky narušené ženy – normální pedagožky, nervy nadranc, nebo hochovi umožni mít pedagožku a s ní i školu "na háku". Oboje mu může být přínosné. Zdravím do Řecka! 🙂
norika70: myslim, ze ma. on janysek na to fakt kasle a podle sesitu a nepozsornosti nemuze vedet, ze umi spoustu dalsich veci, kdyz ji nezajima to zjistit. takze to je ok. spis je mi lito toho pristupu ve skole a tak strasne nezabavnych hodin.
idol: dik, tvoji radu si beru k srdci a pokusim se o napravu:) janysek ma ovsem na haku skolu, ucitelku i matku, takze o toho strach moc nemam:)
ach pavli, já mám něco podobného doma.. strašně chytrej, strašně nesoustřednej, naštěstí v první třídě. Uvidíme co dál. Ale školy – česká i francouzská – jsou skvělé, tak uvidíme..!
Tahat se se sovami do Atén, nebo Tobě radit, litovat Tě a různými moudry utěšovat, co se týče řeckého školství. Už perex v tomto příspěvku je dostatečně výmluvný. Vím, že za měsíc napíšeš po 151. se stejným nadhledem a velice čtivě, protože máš celé místní školství i s učiteli stejně na háku jako syn. To dítě po někom přece je a bude v této jižanské společnosti vždy vyčnívat jako jeho rodná. Tady v Česku taky slušné, inteligentní děti co navíc mají rádi němčinu vyčnívají. Chodíš ještě plavat do moře?
iva: chodi do dvou??
buteo: :)))))))))))))))ano, vcera jsem plavala naposledy. more ma cca 18 stupnu, takze pro nas zimni plavce porad pohoda…
Nemůžu se zbavit dojmu, že se řecká škola nějak nedokáže pořádně soustředit 🙂
Učitelé u nás jsou také učitelé..Drahá ostrovanko, zdá se, že učitelé zde u nás zacházejí s naším pokladem stejně jako tam kde jste vy….Naštěstí znám i mnoho vynikajích kantorů a tak si říkám, že snad jednou přijde můj mladší poklad do rukou toho pravého učitele, který uvidí jaký opravdu je! Přeji fajn dny, M
cerf: nedokaze hlavne motivovat a to je skoda. jinak soustredeni, to je kapitola sama pro sebe:)
safari: ano, vseco je o lidech. jedna moje znama ma deti na stejnem ostrove, ale v jine casti, a nemuze si skolu vynachvalit, maji pry fantasticke ucitele…
Česká škola-v bleděmodrémV první třídě zákl. školy si mi kdysi p. učitelka stěžovala, že můj syn dělá deset věcí najednou. Jezdí si s autíčkem, kouká z okna, baví se se sousedem, kreslí obrázek,atd. Sice když ho prý vyvolá, tak on "vždycky ví, kde jsme", ale jestli by přece jen nebylo vhodné navštívit dětského psychologa, že je syn zřejmě hyperaktivní (taková módní diagnoza). Ptala jsem se, jestli se to nějak projevuje na jeho prospěchu a znalostech (nosil ze školy samé jedničky), bylo mi řečeno, že ne. Vyvodila jsem si z toho tedy závěr, že je vlastně docela schopný, pokud stíhá deset věcí najednou a všechny obstojně,že je to tedy spíš jeho přednost, než handicap a p. učitelce jsem řekla, že v žádném případě na žádné vyšetření nepůjde. Samé jedničky pak měl i na vysvědčení až do páté třídy a devítiletku končil s vyznamenáním. Úspěšně odmaturoval, nastoupil na "vejšku"…….Není to ovšem oslava úspěchů mého syna, jen jsem tím chtěla říct, že by možná občas bylo vhodné to "psychologické pitvání" našich dětí přenechat psychologům pro dospělé a jako profesionální řidiči mají povinné psychotesty, měly by je povinně absolvovat i učitelky (a učitelé).
mila.kahi: jednoznacne souhlasim.!!!!!! mimochodem gratuluju, synek je zrejme jeidny muz, ktery dokaze delat vic nez jednu vec najednou:) skvele! dokaze to porad jeste nebo z toho vyrostl?
Podle me je pan syn jednoduse ‚napred‘. Bezna skola temto detem nedokaze nic nabidnout, jen je nuti prizpusobit se pomalejsim a to se jim logicky nelibi. Takze reseni je v zasade dvoji – bud skola pro nadprumerne inteligentni (nevim ale, jestli na Korfu je a na kolik by prisla) nebo domaci vyucovani. To je ta spravna volba pro rodice, co chteji svym detem dat to nejlepsi. Zvlast v USA je dost rozsirena, vzhledem k zalostnemu statnimu skolstvi. Gerry Durrell mel nakonec taky domaci ucitele, ne? 🙂
pajo nesoustredenost, maluvky v knizkach…ja bych se asi moc neznepokojovala, my byly stejne.Ty ucebnice z Ceska nejsou spatny napad, ja uvazuju pristi rok privezt synovi nejake pisanky protoze system jakym se v uk uci psat mne nici.
Uklidnění Paje.Jak jinak, v dospělosti z toho vyrostl. Je z něj tedy docela normální chlap! :-))
HonzaPraha: ja nemyslim, ze by byl tak napred. spis je skola dost pozadu a hlavne je jim vsecko jedno. soukroma neni a k tomu ucelu jsou tady ty odpoledni soukrome, jsou strasne drahe a stejne musi dite chodit do normalni skoly,. takze skola vlastne dvakrat…:( a gerry durrell byl v trosku jine financni situaci:) nebo lepe receno byla jina doba. v recku bylo pro anglicany levne.
spoon: jo, zkusim sehnat knizky. jak uci deti psat v anglii? sam se uz uci psat?
mila.kahi: tak to jsem hnedka klidnejsi:))
Jasne, ze stavajici ‚dvojskola‘ je nesmysl.Domaci vyucovani tedy neni povoleno?
honzapraha: ne, neni… a ja bych se na to ani nedala. ono je to dost tezke, zvlast s moji disciplinou a v cizim jazyce…