To je heslo, které mě provází mým životem v Řecku. Nedávno jsem psala o tom , jak jsem šla reklamovat Janýskovy sandály a se zlou jsem se potázala. Moje kamarádka Míša, o hodně rozumější, o něco málo starší, ovšem nežijící v Řecku, mi radila, ať se na to vykašlu, protože stejně nemám šanci, jen budu trávit drahocenný čas svého života, který bych mohla věnovat třeba četbě či pití ouza pod cypřišem. Jenže já jsem prostě rozený bojovník a to ouzo by mi nechutnalo a na knihu bych se nemohla soustředit.
Když jsem zjistila, že u žádných úřadů nemám šanci, rozhodla jsem se, že budu pokračovat v boji u dodavatele či výrobce. Paní prodavačka slíbila zjistit, zda by boty šly vyměnit, ale ozvala se až po měsíci, že ne, ale že by mi dala na další nákup bot slevu. Zrovna tu na dovolené byla Monika , kterou jsem zatáhla do celé akce a dohodla se s ní, že mi bude dělat právníka. Ploužily se v podvečerním vedru do obchodu. Paní prodavačka obrátila oči v sloup.
Pak přinesla boty a znovu zopakovala, že vyměnit nejdou. Že prý jsou špatně nošené. Chvilku jsme se dohadovaly. Ptala jsem se jí tedy na emailovou adresu výrobce, ale nevěděla, prý boty nafotila a poslala mailem řeckému dodavateli. Co tedy trvalo ten měsíc, jsem nějak nepochopila. Zatím. Až později. Vzala jsem si číslo na dodavatele s tím, že ten mi dá adresu výrobce. (Prodavačka mailovou adresu na dodavatele neměla, takže kdoví, kam tu fotku vlastně posílala nebo spíš neposílala.)
Na pevné lince se ozval rozřesený hlas starého pána, který řekl, že nic neví, že to jeho syn, ale ten je na dovolené, a dal mi na něj mobil. Na mobilu to zvedl pán, který řekl, že je na dovolené a vrátí se až za 14 dní, tak mám prý zavolat potom. Firma se prý jmenuje nějak Goldstar. Boty se ale jmenovaly Rafting.
Po 14 dnech jsem volala znovu, telefon ale vzalo malé dítě, které mě předalo zřejmě své babičce a ta mi řekla, že s žádnými botami nemají nic společného. Zavolala jsem prodavačce a řekla jí, že mám vážné podezření, že prodává boty z Číny a vydává je za značkové italské botky a ať mi tedy laskavě sežene adresu výrobce. Opáčila, že teď to bude složité, protože všichni jsou na dovolených a v celé Evropě se prý nepracuje. Všude se údajně začíná až po 15.8., tedy po Panence Marii… Nemělo smysl dál diskutovat, rozhodla jsem se, že trpělivost růže přináší a vyčkávala. Asi po dalších třech týdnech mi přišel email s adresou.
Napsala jsem Italům celou story a odpověď mi přišla od firmy Raftinggoldstar překvapivě asi za deset minut:
Dobrý den, je nám líto, co se se sandály stalo. Naše firma vyrábí kvalitní obuv, takže nemíváme reklamace. Boty jsou však syntetické, ne železné, takže záleží na tom, jak je dítě nosí. Když si hraje, vystavuje je velkému tlaku. S pozdravem, Gulliano Fromaggi
Cítila jsem, jak se mi nahrnula krev do hlavy. Napsala jsem: Mohu Vám tedy poslat fotku bot? Nemohu uvěřit, že by Vaše firma vyráběla tak nekvalitní boty? Můžete mi také, prosím, říct definici dobře nošených bot? Jak se tedy mají boty řádně nosit, aby nebyly vystaveny žádnému tlaku? S pozdravem, PS, s přiloženou fotkou.
Opět odpověď velice rychlá: Jak je vidět, dítě bylo v botách ve vodě, tyto boty však nejsou určeny k nošení do vody… GF
Třesu se vzteky: Ne, odmítám nařčení, že dítě nosilo boty do vody! Plocha stélky je však semišová a když se dítěti zpotí nožky, tato hmota pot nesaje. Prasklá podrážka je však stejně gumová. (následuje delší text popisující přesný průběh nošení bot). Kam jsou tedy boty určeny? Do kostela? Na doma? Doufám, že kvalita Vaší odpovědi bude vyšší než kvalita Vašich bot. PS
A od té doby se už nikdo neozývá. Tento mail jsem přeposlala ještě pětkrát, ale na druhém konci je ticho. Zkoušela jsem dokonce do továrny zavolat, ale nikdo nebere telefon. Tak nevím, zda je to zase nějakým blížícím se církevním svátkem, kdy v Evropě nikdo nepracuje, anebo jsem se dostala na černou listinu veškeré dostupné komunikace.
Zabila jsem spoustu času svého drahocenného života a unaveně si musím přiznat, že jsem zřejmě prohrála. Beru si knížku, ouzo a jdu si konečně sednout pod cypřiš…
Bojovník si teda poriadny, ja by som to asi vzdala skôr. Ale najlepšie je konštatovanie o pracovnej morálke v Európe :-)Vychutnávaj knižku a ouzo!
to by ospravedlnovalo predavacku aj vsetkych ludi na tom telefone… vedeli ze jednanie s neochotnym blbcom je ako boj s veternymi mlynmi.navrhujem v dalsej faze boja prejst na aktivnu pomstu.posli vsetkym dakovny list a k nemu flasu ouza s prehanadlom.objednaj im pod ich menom pizzu a kancelarske potreby a novy televizor a ked tak vznikne hadka, ku ktorej budu musiet prizvat aj policiu, tak zavolaj aj miestnu TV nech sa pride rychlo pozriet.daj ich detom flautu. nauc ich na ihrisku vulgarity. daj im do auta sacok s herakom a zavolaj anonymne policii.
Tak si myslím děvče, že nastal čas na ten Pattex!
Dobry priklad bojoveho stylu ‚drz a nepust‘. ;)V Recku neni nejake sdruzeni na obranu zakazniku?Misto partyzanskeho boje ala Sim bych svou zkusenost napsal do mistnich reckych a italskych novin, na FB, nejakych databazi zkusenosti s vyrobky atd.Ta webstranka firmy nevypada duveryhodne. Podle fotek to spis jsou jen sklady. Spatna anglictina je v Italii celkem bezna, poradne anglicky tam neumi moc lidi ani na univerzitach (moje zkusenost z Milana pred lety). Jinak ta vymluva na zpusob noseni je uz ohrana a mozna by to byl podnet pro komisare EU, aby to bylo povinne definovano ve smluvnich podminkach vyrobcu a prodejcu. Vymysly EU jsou sice vetsinou ke skode, ale tohle by podle me smysl melo.
Pavla, obdivujem Tvoju vytrvalosť, chcieť veci dotiahnuť do konca! Ja by som tie boty už dávno hodila do kontajnera…. a skoda, že som nevedela, že do 15.8. som nemala chodiť do práce 🙂 skusim na buduci rok a od akeho datumu?
Pájo, mrzí mě, jak to dopadlo, ale prala ses jako drak! Jo, a ouzo-cypřišová narážka mě moc pobavila 🙂
Kde jsi nabrala,že italské výrobky jsou kvalitní? Máme řadu zkušeností. Velká a drahá zahradní souprava s obrovským slunečníkem a ještě i houpačkou s baldachýnem se po dvou letech zlomila i ejhle se objevila chybička. Kovové trubky byly rezavé a na rez byly nastříkané lakem. Vím o řadě dalších italských výrobků. Na řecké si nestěžuji, přiznám, že neznám žádný výrobek když tam nejezdím. Z celého Řecka mám rád jenom ostrovanku.
danka: no jo, jinak to proste neumim. ouzo uz vychutnavam,ale stve me to porad. botky jsem jeste nezahodila.
sim: na tohle nemam:)
mod: musim objasnit ctenarum: mod navrhovala, ze bych mela koupit vterinove lepidlo, ktere drzi a nepusti a tu sandalku prilepit na vitrinu obchodu, kde jsem boty zakoupila:)))) pouvazuji o tom jeste.
honza praha: jenze ja to uz vsecko zkousela. reckym uradum je tohle jedno a tv taky, rekove se potykaji s horsimi problemy, nez s prasknutou botkou. a evropskym komisarum je to taktez putna, uz jsem psala a odpovedeli, ze recko vlastne je vicemene mimo jakakoliv pravidla. a italie asi taky….jinak na italskou anglictinu si nestezuju, byla jsem rada, ze vubec nekdo anglicky odepsal…
[5]: odkdy se nepracuje? no, tady v recku zhruba od 16.8. az do panenky marie:))
dewberry: hihi, zrovna se mi docela sikla:)
buteo: oh, dekuji, akorat ja nejsem recky vyrobek. ale v recku jsem. ja jsem nevedela, odkud ty boty jsou, spis jsem si myslela,z e znackove sandaly za 45 eur by mely neco vydrzet, ale to je moje blbost, ze jsem si to myslela a neco takoveho zalatila. holt za blbost se plati.
Čteš svůj mail?
No vida. Zrovna jsem se odhodával, že zkusím u výrobce reklamovat sám sebe, ale po tvých zkušenostech do toho nepůjdu, protože nemohu popřít, že jsem byl občas v životě vystaven tlaku :-))
Klobouk dolů před Tvou vytrvalostí, ale opravdu mi připadá, že tento boj je prostě marný. Jen mi prozraď – jaké boty vlastně Janýsek nosil celé léto??
No jo máš to blbý – v ČR většinou pomůže SOS nebo ještě lépe ČOI. Většinou jsem si vystačil s těmito výhrůžkami a solidně formulovaným mailem – popř. důraznějším tel. hovorem:-). V Řecku bych to, ale asi vzdal. To víš výrobci je to celkem šumák – pro něj je stěžejní daný obchodník, který od něj zboží odebírá. Samozřejmě, že člověk by si myslel, že každý spokojený zákazník se počítá, ale jak je vidět, tak to není pravda.
Jsem mel vzdycky za to, ze Rekove sedavaji pod platany a ne pod cyprisi 🙂
buteo: jasne, diky.
cerf: jestli mas italskeho vyrobce, tak mas fakt smulu:)
simka: chodil bos, prece nebudu kupovat dalsi botky za takovy prachy!:)
mara: tady je bohuzel vsem vsechno uplne jedno.:(
jirka: no vidis, az pan prezident, tobe-rekomilovi a znalci recka- musi vysvetlit, ze vse je jinak. ja az do minuleho tydne sedavala pod olivovniky…
ježiš. Výdrž se Ti nedá upřít. :)Já mám ze sportovních bot nejraději New Balance. Ale nevím, zda mají i sandálky.
Tak jsem ještě zjišťovala a dětské sandálky NB taky má. 😉
papaja: musim mrknout, diky za tip. vydrz mam, to je fakt, ale k nicemu mi neni…
Já musím taky objasnit, já ty boty viděla, ať jsou italské nebo čínské, je to šmejd, který tu vietnamci prodávají za 150,-Kč, jejich cena přes 40 euro tomu výrobku rozhodbně neodpovídá. Nakonec co si myslet o botě,která po měsícíc, dvou, nošení praskne nejen zevnitř, ale praskne i gumová podrážka!Sem neříkala vteřinové, sem říkala Patex :o)