Tak si mě tuhle zase zavolala Janýskova paní učitelka do školy. Vlastně jsem tam už kolikrát chtěla zajít sama, protože se mi pár věcí nelíbí, ale… pak mi do toho vždycky něco vlezlo. Zřejmě vlezlá nechuť s ní blíže komunikovat.
Tentokrát sï mě však zvala sama osobně, Janýsek mi to dokonce ještě ten samý den vyřídil, a na dotaz, proč mám chodit do školy, jen krčil rameny a tvrdil, že je učitelka fakt blbá. Jasně, až na pár světlých vyjímek, i pro mě byla většina učitelek prostě „blbá“.
Vlastně šlo o to (to jsem dobře tušila a i proto chtěla do školy zajít), že v hodině kreslení, kdy se učitelka učí angličtinu, aby byla připravená do kurzu, který navštěvuje, dává dětem volnost si něco kreslit či hrát. Janýsek si v té době píše úkoly, aby je nemusel dělat odpoledne. Jenže paní učitelka mu na to přišla a bryskně tento „nešvar“ zatrhla.
Jednou za týden musí taky každé dítě ještě s nějakým spolužákem hlídat třídu o přestávce, protože se tam krade… Ve třídě je jedenáct dětí, takže to vychází. Víceméně.
Janýsek si v té době, kdy nesmí na chodbu, také dělá úkoly. I to mu paní učitelka zakázala.
Zkoušela jsem Janýskovi vysvětlit, jak má mluvit s paní učitelkou, aby pochopila, že přece nedělá nic špatného. Ale paní učitelka si to vysvětlila jako Janýskovo odmlouvání a agresivitu.
Stojím před třídou a žmoulám donekonečna papírový ubrousek v ruce. Ofélie mě tahá za ruku a já si připadám jako žačka před tabulí. Paní učitelka slíbila, že jen co zazvoní, vyjde ven.
A pak vyšla, usměvavá a milá jako vždy. Jen ten úsměv jí trošku tuhnul ve tváři, když jsme se začaly bavit v prázdné třídě. Ptá se mě, zda jsem nezpozorovala, že je Janýsek poslední měsíc jiný, že odmlouvá a není tak způsobný jako dříve. Odpověděla jsem, že ani ne, ale že mu nedávno bylo deset a už má v leckterých věcech svůj názor a svoji hlavu. Kromě toho má několik dalších učitelů a učitelek ve svých volnočasových aktivitách a všichni si ho moc chválí.
Pokračovala, že jí Janýsek tvrdí, že si musí dělat úkoly ve škole, protože doma nestíhá. Tuto domněnku jsem jí rychle vyvrátila, ale nahrála mi docela dobře na smeč. „Víte, paní učitelko,“ začala jsem nesměle, „Janýsek říká, že v hodině výtvarky nic nevytvářejí, že vy se učite angličtinu a jim říkáte, ať si něco kreslí nebo hrají. On si dělá úkoly, aby pak měl odpoledne volno a mohl si dělat další věci. Ale není to obráceně, že by doma ten čas neměl. Já se ho snažím naučit, aby využil každou volnou minutu k něčemu užitečnému… Taky ho učím úctě k dospělým a autoritám, ale pouze do určité míry. Když dospělí začnou požadovat něco, co mu připadá nesmyslné, vedu ho k tomu, aby s nimi o té věci diskutoval a ne slepě poslouchal…“
Učitelka si povzdechne a pokračuje: „Tak podívejte se, naše hodina vývarné výchovy je hodina uvolnění. Většina dětí si chce hrát a proto jim to dovoluji (taktně opomíjí moji poznámku o svých úkolech do anglického kurzu)..“ „Ano, v pořádku,“ namítám. „Ovšem když si dítě místo hraní chce dělat úkoly, nevidím důvod, proč by si mělo povinně hrát…“
Další odpověď mi tak trošku nadzvedla levé obočí: „To prostě nejde. Když si bude dělat úkoly Jannis, budou si je chtít dělat i ostatní děti. Jenže těch pár, co si je dělat nebude, bude rušit ty, co si je dělají a ty to pak nenapíší dobře…“
Zazvonilo. Vykulila jsem oči a nadechla se, ale čas hrál proti mně. Paní učitelka byla jednou nohou na odchodu zpět do třídy.
„Dobrá,“ svolila jsem. „Vysvětlím Jannisovi, že musí dodržovat určitá pravidla, ať už jsou pochopitelná či ne. Ale co ty přestávky, kdy musí hlídat třídu?? Proč si nemůže dělat úkoly v době, kdy jsou ostatní děti na chodbě?“
Učitelka se zamračila a řekla, že za těch pár minut to pak nestíhá udělat dobře, ale jestli na tom trvám, tak ať si je tedy v ty hlídací dny dělá. Pak se rychle rozloučila a se slovy, že rodiče mají držet s učiteli za jeden provaz, utekla do své třídy.
Vždycky, když si připadám tak cizí a jiná, vzpomenu si na krásné video, které jsem nedávno zahlédla u své kolegyně blogerky, která žije v Turecku. Pak je mi o hodně lépe a znovu si uvědomím , že moje mentalita zůstane mojí a řecká zase řeckou a já se s tím prostě musím smířit, neboť mi nic jiného nezbývá. Video najdete zde, ovšem místo turecké vlajky si dosaďte řeckou…
. . .🙂 to video je legracni, jen se obavam ze by tam v nekterych pripadech mohla byt dozasena i ceska vlajka 😉
hana carlton: jo, to urcite mohla. libi se mi, jak si udelali legraci sami ze sebe…
tohle video bylo pred 5 lety na italii… a myslim, odtamtud bude i orginal
S tou školou mě to fakt mrzí, že je pořád nějaké nedorozumění. Snad jen cítím, že Janýsek není nějak stresovaný, což svědčí o silné osobnosti.
… moc by mne zajímalo, kdyby se některému z těch děcek při "hraní a uvolňvání" něco stalo, zatímco paní učitelka na ně nedohlíží a dělá si svoje věci, co by říkala potom …***tedy ne že bych chtěl přivolávat něco zlého 🙂
thanasis: vidi, tak to jsem nevedela. kazdopadne se to hodi na vice zemi. mne se libi ta zidle, kde se zapousti koreny a omotava se kolem ni chobotnice.
nuli: stresovany ne, ale obcas frustrovany. ja nechci jit proti ucitelce, ale taky nechci jit proti svemu diteti, hlavne proto, ze mi prijde, ze ma pravdu. ja myslim, ze ten cely problem je hlubsi: ucitele maji pocit, ze nejsou dostatecne zaplaceni. ted jim platy jeste snizili, takze se proslycha, ze si navzajem vypraveji, ze ted uz teda ucit za tu almuznu nebudou vubec… co na to rict?
gomba: ona tam fyzicky je, akorat si dela svoje, ale pozor na ne asi dava, to bych ji krivdila…kazdopadne me zaujala myslenka, ze ona si ukoly delat muze a deti ne. ja jednoduse nerozumim tomu, ze tady misto toho, aby aktivni dite pochvalili, ho trestaji. a i kdyby to nebylo prave to, co od nej chteji, muzou to udelat jinym zpusobem.
Uf, uf, docela tě obdivuji, já už bych paní učitelku asi něčím bicla…bylo by to asi ještě horší, ale náramně by se mi ulevilo:-) Z tvého vyprávění o škole mám vždycky pocit, jako by učitele děsilo, že se nějaké dítě chová trochu jinak, než ostatní – nechodí na doučování, umí využít čas pro úkoly, má poznámkový bloček, aby nic nezapomnělo, má svůj názor atd:-(
podle mě by paní učitelka v hodině kreslení měla s dětmi kreslit, co to je za kecy, že je to hodina uvolnění.. pak by se to ovšem mělo jmenovat "uvolnění" a mělo by se známkovat!
jj tak ono vtipny je – me se zas libil ten fotbal, tady sem nasel ten original http://www.youtube.com/watch?v=ZAJNFoHuLno co se skoly tyce tak to se nemam jak vyjadrit. sam do ni chodim
Opět to potvrzuje mou teorii, že řecká škola se snaží využít přirozené náchylnosti dětí k zakázanému a odmítání přikazovaného. Motivuje tedy k činnosti zákazy (např. zákaz vypracovávání úkolů) a znechucuje nežádoucí aktivity (např. hraní si) tím, že je nekompromisně vyžaduje :-)). Nedá se ovšem vyloučit ani varianta, že je učitelka prostě blbá, i když jde nejspíš o blbost systémovou :-). Každopádně vám všem přeju hodně trpělivosti v prosazování vlastního přístupu, který je mi samozřejmě výrazně sympatičtější :-).
Thanasis7, tak to nema chybu, nejlepsi je ta kava. Jinak k tomu clanku. Pokud ucitelka da detem volnost, tak at si ji vyuziji jak chteji. Tvuj syn je spis chytry/vycuranej/, ze si chce udelat ukoly ve skole, aby mel doma klid. Nechapu, proc se ucitelka detem nevenuje a nekresli s nimi a nebo si s nimi nepovida, o cemkoliv. Skola hrou je nad vsechny skoly sveta. A taky je to o komunikaci a ne o zakazech. Jinak ti preji at se ti dari a jses spokojena.
tak to je síla… fakt zírám..to je asi jako boj s větrnými mlýny…a co kdyby jsi tam poslala Adonise? Myslíš, že by ho taky utřela? Nemáš to lehké..ale neboj, i škola jednou skončí…hezký den do kerkyry…edita a spol.
dita: mam uplne stejny nazor jako ty… nevim, proc se aktivity trestaji.
eja: ztrata casu, tak je maji radsi poslat domu, ucitelka bude mit klid na anglinu a deti muzou jezdit na kole a uvolnovat se do aleluja.
thanasis7: ty chodis do recke skoly??
cerf: ty svymi vtipnymi komentari zacinas konkurovat buteovi!! :))))
bubo: diky, tobe taky preju vsecko dobre. co se skoly tyce, zustane mi asi vzdycky zahadou.
edith: jasne, ze skonci. za deset let zhruba, to uz vydrzim:)) adonise neposlu, protoze ten je tek mimo, ze ucitelka mu neco nabulikuje, on rekne aha, sjede janyska, proc si dela ukoly ve skole a zbytek neresi. takze tyhle veci musim resit ja, protoze vadi v zasade hlavne mne…
no to bylo mysleno hodne prenesene, jsem na univerzite na magistru UK, do recky skoly sem nechodil. letos se prihlasim ovsem na meziuniverzitni pobyt do thessaloniki, doufam ze to klapne.
Jen jestli se paní učitelka může na tu angličtinu připravovat dobře, když ji děti přitom ruší 🙂
thanasis: tak at to klapne!
mod: mame podobne myslenkove pochody. presne tohle me taky napadlo:)
Ahoj Pavli, občas sleduji tvou stránku, tak spíše ze zvědavosti, ale s tímto tématem jsi mi padla přímo do noty. Nemohu říci, že by existovala nějaká podobnost s přístupem učitelek ve škole mého syna, spíše bych řekla, že je to naprosto totožné! Viz dnes, kdy dostávali "elencho", myslela jsem, že se v rozhovoru s jeho třídní již opravdu neudržím… Snad jako jediná matka jsem jí nepozvala ani na kafe ani nepřinesla tašku rajčat ze skleníku, ale dovolila jsem si jí oponovat v některých jejích názorech… Držím nám palce a posílám pozdravy z Kréty! Monika